فناوریهای نوین در خدمت توسعه سرویسهای پستی غیرحضوری
وین هوبنر، معاون نوآوری شرکت اشر در مقالهای که در نشریه «میل اند اکسپرس ریویو» منتشر کرده به تشریح خدمات غیرحضوری که پست میتواند در عصر سرعت گرفتن فرایندهای دیجیتال به مشتریان ارایه دهد، پرداخته است.
فناوریهای نوین در خدمت توسعه سرویسهای پستی غیرحضوری
وین هوبنر، معاون نوآوری شرکت اشر در مقالهای که در نشریه «میل اند اکسپرس ریویو» منتشر کرده به تشریح خدمات غیرحضوری که پست میتواند در عصر سرعت گرفتن فرایندهای دیجیتال به مشتریان ارایه دهد، پرداخته است.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پست به نقل از دفتر امور پست بین الملل، در این مقاله آمده است؛ اگر امسال یک چیز یاد گرفته باشیم، این است که جهان روز به روز سریعتر دیجیتالی میشود. در سالهای اخیر، فروشهای ناشی از تجارت الکترونیک کماکان به روند صعودی خود ادامه داده و اگرچه انتظار میرفت درآمدهای خردهفروشی الکترونیک در سال 2022 به شش و نیم تریلیون دلار برسد، اما با همهگیری کرونا، در پایان سال 2020 این هدف تحقق یافت.
هر چند امسال روند رو به رشد فروشهای تجارت الکترونیک بدلیل وقفه در زنجیرهی تأمین، تعطیلی کسبوکارهای خردهفروشی، عدم ثبات اقتصادی و سایر دلایل ناشی از همهگیری کووید-19 کمی آسیب دید، اما در مجموع، رشد فروشهای دیجیتال حیرتانگیز است و رشد کلی روند فروشهای ناشی از تجارت الکترونیک، قویتر هم شده است.
بنابراین، هر چند صنعت پست به طور قطع در همین مسیر بوده، لیکن همهگیری کرونا تقاضای مشتریان برای گزینههای غیرحضوری را شتاب بیشتری بخشیده است.
خدمات غیرحضوری که پست میتواند در آینده ارایه دهد
-تحول در رفتار و درخواست مشتری
نکته حائز اهمیت قبل از بررسی فرایندهای دیجیتال، این است که بدانیم این فرایندها متناسب با تغییر رفتار مشتری در سفرها و ایجاد تحول در خدمات پست هدایت میشود. بدیهی است که همهگیری کرونا، بسیاری از رفتار مشتریان را تغییر داده است. آنها دیگر نمیخواهند تا صبح روز اول هفته منتظر بمانند تا اماناتشان را پست بپسارند، بلکه میتوانند در تعطیلات آخر هفته بهصورت آنلاین، 90درصد کار را تکمیل و خودشان بسته را در باجه خودکار پست (PUDO) قرار داده تا برای توزیع در روز اول هفته، آماده باشد.
-ترکیب تجارب فیزیکی و دیجیتالی مشتری
یکی دیگر از روندهایی که در حال شتابگیری است، ترکیب کانالهای فیزیکی و دیجیتال است. بهعنوان مثال، یک مشتری که میخواهد امانتی ارسال کند میتواند فرآیند ارسال، اعم از پرداخت هزینه پستی و چاپ برچسب بارکد مرسوله را بهصورت آنلاین در هر ساعت از شبانهروز از خانه انجام دهد و آن را به یکی از کیوسکهای خودکار یا صندوقهای هوشمند سپرده و رسید پذیرش مرسوله را دریافت کند.
-دفاتر پستی مجازی
امروزه بهطور فزایندهای شاهد کاهش تعداد دفاتر پستی فیزیکی هستیم. حتی برخی از کشورها مثل آلمان، شبکهای از باجههای خودکار (PUDO) را جایگزین دفاتر پستی سنتی خود کردهاند. ادارات پست میتوانند از این باجهها برای ارایه خدمات پستی از طریق شبکه خردهفروشی فروشگاهها، پمپ بنزینها، سوپرمارکتها و غیره بهرهبرداری کنند.
در این دفاتر پستی مجازی بدلیل استفاده بهینه از فضا، هزینههای پست و خردهفروشان کاهش یافته و تجربه مشتری بهصورت محسوسی بهبود مییابد.
-جمع آوری اطلاعات و ارایه خدمات بهتر
ادارات پست میتوانند با استفاده از نوآوریهای موجود، اطلاعات ثبت و ارسال مرسولات در باجههای خودکار را گردآوری و تجزیه و تحلیل کرده و بینش کسبوکاری خود را تغییر دهند. این کار باید با جمعآوری بازخوردها و تعیین میزان رضایت مشتریان صورت پذیرد. البته شبکههای پستی در طی این سالها، تصویری از تجربه مشتری بدست آوردهاند .
اما دادههای ثبتشده در باجههای خودکار، از قبیل اینکه مشتری هر چند وقت یکبار دکمه خاصی را میزند یا هر چند وقت یکبار آنرا لغو و شروع میکند، به راحتی قابل استخراج است. گردآوری این دادهها، منجر به بهبود نقشهی راه سیستمها شده و استفاده از دستگاههای خودکار پستی را برای مشتریان آسانتر خواهد کرد. بهعلاوه، نرمافزار تشخیص چهره و تشخیص صدا همچنین میتواند ناامیدی و نارضایتی مشتری را شناسایی کرده و به طراحی بهتر خدمات و سرویسهای در آینده کمک کند.